Je skúšobná jazda dôležitá?
Na túto otázku existuje iba jediná správna odpoveď, a tou je: áno, vždy! Nech už kupujete akékoľvek auto, či už z bazáru alebo od súkromnej osoby, žiadajte skúšobnú jazdu. Tu je pár základných tipov, na čo sa pri nej zamerať:
- Pred jazdou si dôkladne prezrite motorový priestor, spoje hadíc, možné zmeny na plastoch – praskliny, poškodenia, rôzne úpravy, priesaky a stav náplní...
- Vyskúšajte činnosť tlmičov – jednoduchým viacnásobným rýchlym zatlačením na blatník. Ak sa auto pohybuje zotrvačnosťou nahor a nadol, tlmiče nie sú v poriadku.
- Zvoľte dlhšiu skúšobnú jazdu, nenechajte sa dotlačiť predávajúcim na rýchlu akciu na najbližšom parkovisku, zohrejte motor až na prevádzkovú teplotu.
- Sledujte zvuk motora po naštartovaní, dymivosť a stabilitu voľnobežných otáčok.
- Sledujte kontrolky na prístrojovej doske. Signalizácia airbagu musí vždy zhasínať samostatne, tak ako aj všetky výstražné kontrolky systémov vozidla.
- Sledujte teplotu motora, nemala by výrazne presiahnuť 90 stupňov.
- Otestujte brzdy v akcii – pri pozvoľnom brzdení nesmie pedál pulzovať. Ak sa tak deje, pravdepodobne sú zvlnené brzdové kotúče.
- Skúste prudšie zabrzdiť pri vyššej rýchlosti. Auto by malo zostať pokojné, držať si priamy smer bez výrazného vychýlenia do strany.
- Vyskúšajte aj nekvalitnú vozovku – vibrácie a nárazy sa nesmú prenášať na riadenie vozidla, nesmú byť počuteľné klopkavé zvuky ani citeľná vôľa volantu.
- Vyskúšajte zaradiť všetky prevodové stupne vrátane spiatočky, musia ísť ľahko a bez škrtnutia zubov prevodovky (platí pre manuálnu prevodovku).
- Hlučnosť kolies môže signalizovať opotrebenie ložísk. Točte volantom za jazdy tak, aby sa váha vozidla preniesla najprv na jednu a potom na druhú stranu. Opotrebované ložisko sa pri takejto záťaži prejaví neprirodzenou hlučnosťou.
- Zatočte kolesá na maximum do strany a urobte jazdu v kruhu. Ak budete od kolies počuť kovový zvuk – cvakanie, pukanie alebo škripot, pravdepodobne je poškodený homokinetický kĺb. Vyskúšajte obe strany.
- Takisto sa započúvajte do zvuku výfuku. Kovové zvonenie môže znamenať poškodený tlmič alebo katalyzátor, hrubý zvuk možnú dieru vo výfukovej sústave.
- Otestujte si celú vnútornú výbavu – elektrické sťahovanie okien, klimatizáciu, rádio, stierače a ručnú brzdu, tempomat, navigáciu atď.
- Po návrate z testovacej jazdy vypnite motor a znovu naštartujte – motor musí hladko naskočiť aj po zahriatí, sledujte dym z výfuku.
- Biely dym môže signalizovať pretekanie vody z chladiaceho systému do spaľovacieho priestoru v dôsledku zlého tesnenia hlavy valcov motora. Modrý dym zas netesnosť piestnych krúžkov vo valcoch, čo značí vysoké opotrebovanie motora. Čierny dym pri dieselových motoroch môže znamenať problém s čerpadlom alebo riadením pomeru zmesi – palivo/vzduch, prípadne nefunkčný alebo odstránený filter pevných častíc – DPF.
Autor: autoporadca.sk
Ďalšie články zo série
Auto od súkromníka alebo radšej niečo z bazáru?
S touto otázkou sa stretávame často.
Chcem si overiť stav auta
Overte si skutočný stav vyhliadnutého ojazdeného auta
Overiť podľa VIN / EČVModerná pôžička
Pozrite si informácie a vypočítajte si, koľko vám požičiame na nové auto
Vypočítať pôžičku