Je skúšobná jazda dôležitá?

Je skúšobná jazda dôležitá?

Na túto otázku existuje iba jediná správna odpoveď, a tou je: áno, vždy! Nech už kupujete akékoľvek auto, či už z bazáru alebo od súkromnej osoby, žiadajte skúšobnú jazdu. Tu je pár základných tipov, na čo sa pri nej zamerať:

  • Pred jazdou si dôkladne prezrite motorový priestor, spoje hadíc, možné zmeny na plastoch – praskliny, poškodenia, rôzne úpravy, priesaky a stav náplní...
  • Vyskúšajte činnosť tlmičov – jednoduchým viacnásobným rýchlym zatlačením na blatník. Ak sa auto pohybuje zotrvačnosťou nahor a nadol, tlmiče nie sú v poriadku.
  • Zvoľte dlhšiu skúšobnú jazdu, nenechajte sa dotlačiť predávajúcim na rýchlu akciu na najbližšom parkovisku, zohrejte motor až na prevádzkovú teplotu.
  • Sledujte zvuk motora po naštartovaní, dymivosť a stabilitu voľnobežných otáčok.
  • Sledujte kontrolky na prístrojovej doske. Signalizácia airbagu musí vždy zhasínať samostatne, tak ako aj všetky výstražné kontrolky systémov vozidla.
  • Sledujte teplotu motora, nemala by výrazne presiahnuť 90 stupňov.
  • Otestujte brzdy v akcii – pri pozvoľnom brzdení nesmie pedál pulzovať. Ak sa tak deje, pravdepodobne sú zvlnené brzdové kotúče.
  • Skúste prudšie zabrzdiť pri vyššej rýchlosti. Auto by malo zostať pokojné, držať si priamy smer bez výrazného vychýlenia do strany.
  • Vyskúšajte aj nekvalitnú vozovku – vibrácie a nárazy sa nesmú prenášať na riadenie vozidla, nesmú byť počuteľné klopkavé zvuky ani citeľná vôľa volantu.
  • Vyskúšajte zaradiť všetky prevodové stupne vrátane spiatočky, musia ísť ľahko a bez škrtnutia zubov prevodovky (platí pre manuálnu prevodovku).
  • Hlučnosť kolies môže signalizovať opotrebenie ložísk. Točte volantom za jazdy tak, aby sa váha vozidla preniesla najprv na jednu a potom na druhú stranu. Opotrebované ložisko sa pri takejto záťaži prejaví neprirodzenou hlučnosťou.
  • Zatočte kolesá na maximum do strany a urobte jazdu v kruhu. Ak budete od kolies počuť kovový zvuk – cvakanie, pukanie alebo škripot, pravdepodobne je poškodený homokinetický kĺb. Vyskúšajte obe strany.
  • Takisto sa započúvajte do zvuku výfuku. Kovové zvonenie môže znamenať poškodený tlmič alebo katalyzátor, hrubý zvuk možnú dieru vo výfukovej sústave.
  • Otestujte si celú vnútornú výbavu – elektrické sťahovanie okien, klimatizáciu, rádio, stierače a ručnú brzdu, tempomat, navigáciu atď.
  • Po návrate z testovacej jazdy vypnite motor a znovu naštartujte – motor musí hladko naskočiť aj po zahriatí, sledujte dym z výfuku.
  • Biely dym môže signalizovať pretekanie vody z chladiaceho systému do spaľovacieho priestoru v dôsledku zlého tesnenia hlavy valcov motora. Modrý dym zas netesnosť piestnych krúžkov vo valcoch, čo značí vysoké opotrebovanie motora. Čierny dym pri dieselových motoroch môže znamenať problém s čerpadlom alebo riadením pomeru zmesi – palivo/vzduch, prípadne nefunkčný alebo odstránený filter pevných častíc – DPF.

Udeľujem Slovenskej sporiteľni, a.s. súhlas so spracúvaním osobných údajov získaných prostredníctvom cookies, a to najmä: IP adresa, lokalizačné údaje, informácie o aktivite na webovej stránke a pod. Účelom je personalizovanie reklamy, štatistické a analytické spracovávanie dát. Údaje získané prostredníctvom cookies môžu byť spracúvané aj ďalšími zmluvnými partnermi Slovenskej sporiteľne. Súhlas je možné kedykoľvek odvolať. Bližšie informácie | Zmeniť nastavenia